ican26.blogspot.com

Pecundang Sejati Comunity

Catatan Ringkas Dari Hati


Catatan Ringkas Dari Hati
Catatan ringkas dari hati. Manusia. Hamba Allah. Kita hamba-hamba Allah. Hanya satu tuhan, Allah Yang maha Esa. Dan yang selain-Nya adalah makhluk belaka. Makhluk yang yang lemah, selalu lalai. Selalu lupa muhasabah diri. Sibuk. Tiada masa. Sekarang dunia bergerak cepat, orang yang terlambat akan ketinggalan. Siapa cepat dia yang menang. Siapa bijak dia yang menguasai. Siapa kaya dia yang  mulia dan di sanjung. Siapa yang tidak cinta dunia?
Manusia selalu saja bermegah-megah apabila ditanya tentang dunia. Adakalanya merasa rendah diri serta terhina apabila tidak punya sesuatu yang dipunyai oleh orang lain. Semuanya tentang dunia…harta dunia…tetapi, apabila ditanya tentang harta akhirat, selalu saja berselindung…kononnya rahasia…tapi Allah Maha Mengetahui segalanya…jujur…ikhlas…atau bagaimana…
Kadangkala ternampak seolah olah seorang itu jujur dalam agamanya…hakikatnya tersembunyi 1001 kelemahan didalam ibadatnya. Sosok tubuh seoarang itu akan menterjemahkan segala kelemahannya dalam menunaikan perintah agama dan tunduk serta patuh pada Allah SWT.
Dunia ini adalah satu ruang yang amat sempit dan hanya bersifat sementara. Segala isinya pula adalah permainan yang melalaikan dan pasti akan binasa seperti permainan yang dimusnahkan dan ditinggalkan oleh anak-anak.
Menyadari hakikat bahwa hidup ini terlalu amat singkat, tentulah tidak ada manusia waras yang sanggup mensia-siakan hidup. Takut akan berbuat dosa dan maksiat. Tidak akan berlalai-lalai dengan kehidupan sekejap ini sehingga terpaksa menanggung derita yang amat panjang lagi dahsyat, dan terlepas dari nikmat  Surga yang tidak dapat dibayangkan.
Ya Allah! Kurniakan taubat sebelum kematian kami, dan sadarkanlah kami dari kelalaian ini dan jadikanlah kami orang yang mendapat syafaat dari junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Amin

apiapii.blogspot.com 

No Response to "Catatan Ringkas Dari Hati"

Posting Komentar